پرش به محتوا

اسکنر لام

اسکنر لام

   میکروسکوپ تصویربرداری کامل لام یا اسلاید اسکنر که به عنوان میکروسکوپ مجازی (virtual microscopy) نیز شناخته می شود، به اسکن کامل یک لام میکروسکوپی و ایجاد یک لام مجازی دیجیتال با وضوح بالا در کمترین زمان ممکن اشاره دارد. این امر معمولاً با گرفتن تعداد زیادی تصاویر با وضوح بالا از ناحیه های مختلف نمونه (به دو صورت tile scanning یا  line scanning) و سپس کنار هم قرار دادن آنها (Image stitching) به منظور ایجاد یک تصویر کامل، انجام می شود. در واقع در این روش لام های شیشه ای میکروسکوپی (لام فیزیکی) به عنوان ورودی دریافت شده و تصویر دیجیتال آنها (لام مجازی) به عنوان خروجی تحویل داده می شوند.

   اسلاید اسکنر (whole slide scanner)، اطلاعات نمونه های پاتولوژی، بیولوژی، هماتولوژی، سیتولوژی، پاراسیتولوژی، تاکسیکولوژی، میکرو آرایه های بافتی، گیاه شناسی و… که روی لام های شیشه ای میکروسکوپی قرار دارند را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می کند ( لام مجازی). از این رو در انواع کاربردهای تحقیقاتی، آموزشی و تشخیصی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

   نام دیگری که برای این دستگاه وجود دارد پاتولوژی دیجیتال (Digital pathology) می باشد. آسیب شناسی دیجیتال یا پاتولوژی دیجیتال به ایجاد و جمع آوری، مدیریت، به اشتراک گذاری و تفسیر اطلاعات آسیب شناسی، از جمله اسلایدها، در یک محیط دیجیتال اشاره دارد. اسلایدهای شیشه ای با دستگاه اسکنر لام، اسکن می شوند تا تصویر دیجیتالی با وضوح بالا را ارائه دهند که می توان روی صفحه رایانه یا تلفن همراه قابل مشاهده باشند. 

   اسلاید اسکنر و تله پاتولوژی ، در حال تغییر سیستم کاری بسیاری از آزمایشگاه ها هستند. نمونه های موجود روی اسلایدهای شیشه ای، اکنون می توانند در کمترین زمان ممکن و سریع به فایل های دیجیتالی با وضوح بالا تبدیل شوند. با ذخیره و دسترسی به این لام های مجازی با استفاده از نرم افزار مدیریت اسلایدها، به راحتی می توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد و همچنین با همکاران، متخصصان، دانشجویان و … در هرکجا و در هر بازه ای از زمان از طریق اینترنت به اشتراک گذاشت.

   آسیب شناسی دیجیتال، پاتولوژیست ها را قادر می سازد تا با شفافیت و ثبات بیشتر، با صرف زمان اندک با سرعت و از راه دور، با یکدیگر همکاری و نمونه های مورد بررسی را ارزیابی کنند، در نتیجه  باعث بهبود کارایی و بهره وری می گردد. آسیب شناسی امروز نیاز به رویکردهای جدید دارد و هنگامی که آسیب شناسان از پاتولوژی دیجیتال به طور کامل محروم می شوند ، علاوه بر اینکه مدت زمان بیشتری را صرف تصویربرداری یا بررسی نمونه زیر میکروسکوپ خواهند کرد، مزایایی که با اسلاید اسکنر و تله پاتولوژی حاصل می شوند را نیز از دست خواهند داد.

برخی از مراکز استفاده کننده از اسکنر لام :

  1. موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاه های تشخیص پزشکی؛
  2. مراکز پاتولوژی بیولوژی، هماتولوژی و…؛
  3. تله پاتولوژی (telepathology )؛
  4. آموزش پزشکی و انتشار تحقیقات پزشکی.

برای دانلود کاتالوگ روی لینک زیر کلیک کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
پشتيباني واتساپ
Scan the code
سلام
به سايت زيستاژن آفرين خوش آمديد. چه‌طور مي‌تونم كمكتون كنم؟